Duurzaamheid

De Museumtramlijn Amsterdam is een maatschappelijke organisatie. Naast het behouden, restaureren en exploiteren van rijdend erfgoed, streeft zij naar impact op het sociale- en duurzame domein. Dit staat geborgd in het bedrijfsplan.

De museumtramlijn biedt een gemeenschapsruimte voor vrijwilligers, waar kennis en ervaring worden gedeeld op gebied van (rijdend) cultuur-historisch erfgoed. Onze werkplaats en trams zijn  een toonbeeld van hergebruik. Bij restauratie wordt zoveel mogelijk gebruik gemaakt van verf op waterbasis en synthetische olie voor de smering. Op onze eigen spoorlijn doen wij aan duurzaam groenonderhoud, waarbij geen gebruik wordt gemaakt van chemische bestrijdingsmiddelen. Vanzelfsprekend rijden al onze trams zoveel mogelijk op 100% groene stroom.

De Museumtramlijn is een unieke combinatie van cultuur-historisch erfgoed en duurzaamheid. Zij brengt behoud, bewustzijn, educatie, samenwerking en plezier samen. Dat is een grote verantwoordelijkheid. De Museumtramlijn zoekt daarom in toenemende mate samenwerking met maatschappelijke organisaties en politiek bestuur, om deze duurzame doelstellingen verder te kunnen uitdragen.