Veel gestelde Vragen

Krijgen jullie subsidie?

Heel soms kunnen we subsidie krijgen voor de (deel-)restauratie van een tram, als project. Maar dat zijn zeldzame uitzonderingen. Het grootste deel van de kosten voor behoud van het rijdend erfgoed dat we beheren, voldoen we uit wat er binnenkomt uit kaartverkoop, verhuurde ritten, donaties van vrienden & donateurs en legaten. Doordat we een ANBI zijn, zijn donaties voor de gever fiscaal vaak gunstig.

Hoe oud moet je zijn om vrijwilliger te worden?

We hebben vrijwilligers die jonger zijn dan 16 jaar en (met toestemming van hun ouders) helpen; meestal in de werkplaats, maar er zijn ook andere functies waarin ze ons kunnen helpen. Om te starten in onze interne opleiding tot conducteur en daarna misschien bestuurder, moet je minstens 18 jaar oud zijn. Lees meer op onze pagina over vrijwilligers.

Kunnen we fotograferen of filmen op de spoorlijn of jullie locatie(s)?

Wij krijgen deze vraag heel vaak, de oude trams en onze gebouwen vormen een aantrekkelijk decor. Maar wij moeten bij filmopnames en fotografie in de meeste gevallen aanwezig blijven i.v.m. de veiligheid, en dan kunnen we niet aan onze eigen taken werken. Dat kost veel tijd en helaas kunnen we daarom meestal niet op deze verzoeken ingaan.

Wellicht ten overvloede: Het zich zonder toestemming of bevoegdheid begeven op een spoorlijn of spoorwegterrein is strafbaar.

Zijn jullie allemaal GVB'ers?

Er zijn onder ons wel enkele GVB’ers, maar de meeste van onze vrijwilligers hebben nooit bij GVB of een ander vervoersbedrijf gewerkt. Het is de interesse in historisch railvervoer die ons bij de Museumtramlijn heeft gebracht. Veel van onze bestuurders en conducteurs hebben bij ons daarvoor een opleiding gevolgd.

Zijn er nog meer plekken waar historische trams rijden?

Jazeker! Kijk eens op de website van Historisch Railvervoer Nederland, www.railmusea.nl. Daar staan alle organisaties die oude trams of treinen voor het nageslacht bewaren en laten rijden.

Ik heb een voucher/reservering, hoe werkt dat?

Het ligt aan het soort voucher.

• Als u een GetYourGuide-voucher hebt, kunt u deze aan de conducteur van de tram laten zien. U krijgt geen kaartje.
  • Als u een Regiodeals-voucher hebt, moet u die op zondagen eerst laten scannen in onze boekwinkel en op andere dagen in het cafetaria. Op zondagen krijgt u er een instapkaartje voor, op andere dagen niet.

Ik kom met een groep, kan ik reserveren?

Voor onze ritten koopt u een kaartje in de tram, bij de conducteur. Dus gewoon wanneer u instapt. Zo is het altijd geweest in het plaatselijk openbaar vervoer, en zo doen wij het nog steeds. Reserveren is daarom bij ons niet mogelijk. U kunt voor uw groep natuurlijk wel een tram huren.

Kan ik bij jullie pinnen?

Ja, behalve contant kunt u bij ons ook met uw bankpas of kredietkaart betalen.